'El 80% de l'èxit educatiu depèn de la família'

Àlex Letosa Psicòleg, logopeda, professor de la Universitat Oberta de Catalunya i pare de tres fills

Societat

"El 80% de l'èxit educatiu depèn de la família"
"El 80% de l'èxit educatiu depèn de la família"

El psicòleg molletà Àlex Letosa ha creat Educatool, un mètode en línia concebut com un manual d'instruccions per educar de manera positiva i amb respecte.

Com sorgeix la idea de crear aquest mètode?
Educatool va començar fa 5 anys en unes vacances familiars. Fa més de 20 anys que em dedico a l’educació i la meva parella em va donar la idea de donar forma a tota aquesta experiència i escriure un llibre. A partir d’aquí, vam escriure el llibre Caminar Quiet i després de la seva bona acollida, vam tenir la idea de sistematitzar aquest decàleg educatiu en una eina online.

Què és exactament Educatool?
Educatool és una eina que es pot fer servir des de qualsevol dispositiu digital, que permet que qualsevol persona pugui veure si la seva manera d’educar està alineada amb allò que la psicologia com a ciència ha descobert que funciona educant.

Quin és el vostre propòsit?
El més important és fer arribar al màxim de persones possibles que una educació respectuosa i basada en l’amor és possible i que parteix d’evidències científiques. No hem inventat res. Hem agafat el que sabem que ja hi ha i funciona. Sovint li diem a les famílies que li han de donar un bon model al seu fill, que li han de donar un temps de qualitat, que l’han d’acompanyar a nivell de gestió emocional, però com? I veure-ho de manera gràfica pot ajudar molt a les persones.

I com es fa aquesta avaluació?
A través d'un qüestionari que de manera immediata et dona els teus resultats de forma molt gràfica i visual. A partir d’aquí, pots  veure els teus punts forts, els teus punts de millora i els teus punts de vigilància i decidir si vols millorar aquests punts o acceptar els consells que automàticament i de manera gratuïta et dona Educatool.

Quins són aquests punts a tenir en compte?
Per exemple, veure quin és el teu estil educatiu. N’hi ha quatre només i la psicologia com a ciència ja ho ha investigat i ha descobert que és un el que proporciona infants amb èxit emocional, habilitats socials i també amb èxit acadèmic, que és l’estil que anomenem democràtic o amb autoritat.

Democràtic o amb autoritat...
Sí, és un estil que dona el suport i control que necessiten els infants per igual. Si el teu estil és dels altres tres, llavors ho tens una mica difícil i és millor que intentis canviar-lo.

És fàcil canviar d'estil educatiu?
Aquí és on entra el nostre assessorament. Educatool proposa cursos en línia per millorar cada un dels punts amb recursos audiovisuals, pdfs imprimibles per fer a casa... I si veus que necessites més assessorament, llavors, tenim una xarxa de professionals que ofereixen sessions en línia. També es poden adreçar al nostre centre, Camina.

Quins altres punts cal que tinguin en compte les famílies per educar?
La gestió del temps, és a dir, veure com estàs gestionant els temps amb els teus infants. També el model que ofereixes al teu fill o filla. Si no vols que el teu fill cridi, tu no cridis. La gestió emocional. També saber quin és el teu estil de resolució de conflictes, que només n’hi ha quatre, que són cooperar, cedir, evitar o competir i hem d’intentar anar cap al cooperatiu.

Quin és l'estil més predominant entre els pares i mares?
Normalment a la consulta em trobo que l’estil que predomina és el de cedir, és a dir, que els fills aconsegueixin el que vulguin i jo no els poso límits. El que hem d’intentar és cooperar, perquè pares i mares també tenim necessitats i els infants ho han de saber. Han de conèixer les preocupacions o neguits dels pares i mares perquè també puguin entendre les seves necessitats.

Parles d'entendre's com a iguals?
No ben bé. Si no que entenguin que pare i mare tenen un rol i els fills un altre. Per exemple, quan els fills són majors de 14 anys poden contestar també el qüestionari d’Educatool. Llavors veus el resultat del fill o filla, el teu i el de la teva parella si s’escau i llavors pots comparar els tres resultats i veure quina coordinació hi ha. Potser jo em veig com un pare/mare amb autoritat i democràtic i el meu fill em veu com un pare autoritari. Doncs aquí tenim una eina de treball i reflexió.

Educatool parteix de la premissa que el 80% de l'èxit educatiu dels infants no depèn de l'escola o d'altres factors, sinó directament de la família...
Ara mateix ens trobem, per això tenim molts problemes socials d’atenció a l’escola, que el 80% de l’èxit educatiu l’està explicant la família. Si la família té un nivell social i econòmic determinat hi ha un percentatge més elevat que els infants puguin tenir èxit acadèmic. Que sigui aquesta realitat no vol dir que sigui la que ha de ser. Educatool agafa aquesta dada per entendre que és un percentatge important i que com a famílies ens hem de preocupar, però també crec que les institucions han de fer una lectura d’aquesta dada des de la perspectiva de l’escola.

Hi ha alguna edat en què l'educació es fa més complicada?
No n’hi ha cap més difícil de gestionar que una altra. Sí que és veritat que per les característiques de cada persona pot ser més senzilla o no. Si ets una persona que no t’agrada parlar gaire serà més fàcil per tu gestionar l’etapa dels 0 als 2 anys que la de l’adolescència. Però també partim de la base que l’adolescència és un problema a la nostra societat. Passem de l'adolescència a l'edat adulta d'una manera molt brusca i en altres societats no és així.  

Quines són aquestes societats?
Per exemple, hi ha uns estudis d’una antropòloga que es deia Margaret Mead, els anys 40-50, que va estudiar tribus samoanes i va veure que l’adolescència allà no era un problema. Perquè aquesta transició entre la dependència i l’autonomia, la no sexualitat i la sexualitat es feia de manera gradual i tranquil·la, no de manera brusca o traumàtica. Per exemple, parlar amb els fills o filles de sexualitat és un tema tabú i aquestes tribus ho tractaven amb total normalitat.

Quins temes tabús tenim actualment?
El més dur i que és més increïble és el de les emocions. Parlar d’emocions és trencar un bloc de gel. També la consciència del que són les emocions. El que més costa és fer-les presents i respectar-les.

Ara que els infants tornen a l'escola, com cal enfocar aquest retorn?
Una de les coses que ens fa més mal als psicòlegs és veure que  es parla de trastorn postvacacional. No és un trastorn, és un canvi. Llavors necessitem paciència i respecte. Per això és important poder anticipar-ho. Si ho anticipes ho podràs gestionar de manera més senzilla que si t’ho trobes sobrevingut.

És important mantenir rutines de vacances?
Com més petits més important és. Com més grans, menys implicacions té. Però és bo mantenir un mínim d’hàbits d’higiene i de certes rutines, fins i tot, de ritmes circadians. Entendre que hem de dormir i estar desperts amb més o menys les mateixes rutines.

Edicions locals