La PAH denuncia les 'dificultats' i la 'desinformació' que tenen les famílies vulnerables per accedir a la mesa d'emergència

La plataforma ha creat una guia informativa per ajudar a aquestes persones amb els tràmits d'accés per ser reallotjades

Societat

La PAH denuncia les 'dificultats i la desinformació' que tenen les famílies vulnerables per accedir a la mesa d'emergència
La PAH denuncia les 'dificultats i la desinformació' que tenen les famílies vulnerables per accedir a la mesa d'emergència

La Plataforma d'Afectats per l'Habitatge (PAH) de Mollet i el Baix Vallès ha elaborat una guia informativa per facilitar a les famílies vulnerables la tramitació d'accés a la mesa d'emergència. Segons denuncia la PAH, les famílies en risc d'exclusió residencial es troben sovint amb "dificultats i desinformació" malgrat reunir tots els requisits per accedir a aquest òrgan.

A més, la PAH va un pas més enllà i assenyala possibles culpables d'aquesta situació: "Això es deu, en part, al fet que algunes treballadores socials s’extralimiten les seves funcions i decideixen qui pot fer la sol·licitud per a la taula d’emergència i qui no. Un primer filtre de preselecció innecessari, perquè la seva funció és informar les famílies dels seus drets, de la documentació necessària a lliurar, recollir-la i facilitar el tràmit", apunten.

Així mateix indiquen: "La decisió d’accés a la mesa d’emergència, o no, depèn de l’Agència d’habitatge i no de serveis socials, que estan per a ajudar a les usuàries. No és tolerable que puguin arribar actuar amb condescendència o com si et fessin un favor".

En aquest sentit, des de la PAH asseveren que: "Una mostra de la gravetat de la situació amb l'habitatge és el col·lapse en la llista d'espera per aconseguir un pis. Un procés de 3 mesos que acaba convertint-se en una agonia que pot arribar als dos anys", afirmen des de la plataforma, assegurant que durant aquest temps "les famílies han de preparar-se per al pitjor, davant la probabilitat de quedar-se al carrer en aquest període".

Segons la PAH: "Aquesta situació no hauria de succeir sota cap circumstància, ja que d'acord amb la Llei 24/2015 l'Administració ha de sol·licitar la suspensió del procediment judicial fins que es trobi una solució residencial per al cas". I assenyalen que de no ser així: "L'administració és l'única responsable del desnonament per incompetència o lentitud en el procés".

Quina és la funció de la mesa d'emergència?

Des de la PAH recorden que a Catalunya, existeixen diverses lleis per a donar resposta a l’emergència residencial i que un dels mecanismes per a garantir un reallotjament en un habitatge digne, en cas de desnonament o altres casuístiques d’exclusió social, és la mesa d’emergència.

La mesa d’emergència va ser creada per a oferir un pis de l’administració pública en règim de lloguer social, proposant l’allotjament més adequat per la unitat de convivència.

Les persones en risc d’exclusió residencial per trobar-se en situacions de vulnerabilitat i d’emergència econòmica i social poden sol·licitar el reallotjament a la mesa d’emergències municipal, si l’ajuntament té mesa pròpia o, en la resta de casos, a la Mesa d’emergències de Catalunya.

El 2019 els municipis amb mesa pròpia eren: Badalona, Barcelona, Cornellà de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Lleida, Martorell, Sabadell, Sant Adrià de Besòs, Sant Cugat del Vallès, Terrassa i Vic.

 

 

 

Edicions locals