La ministra Raquel Sánchez treballa un acord amb l’Arc Metropolità per a la construcció d’habitatge públic per a lloguer assequible

La ministra destaca que en el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021 s’han transferit més de 270 milions d’euros a la Generalitat

Política

La ministra Raquel Sánchez treballa un acord amb l’Arc Metropolità per a la construcció d’habitatge públic per a lloguer assequible
La ministra Raquel Sánchez treballa un acord amb l’Arc Metropolità per a la construcció d’habitatge públic per a lloguer assequible

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha anunciat un acord amb l’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità de Barcelona, de la qual en forma part Mollet del Vallès, per a la construcció d'habitatge públic per a lloguer assequible, que es plasmarà amb la signatura d'un protocol en els pròxims mesos.

La ministra s’ha reunit avui amb Marta Farrés, alcaldessa de Sabadell i presidenta l’Associació de l’Arc Metropolità, i amb els alcaldes de les nou ciutats que componen aquesta entitat (Sabadell, Martorell, Vilafranca del Penedès, Terrassa, Mataró, Rubí, Vilanova i la Geltrú, Granollers i Mollet del Vallès). En la trobada, han abordat assumptes d’habitatge i han mostrat l’acord polític que existeix entre l’Arc Metropolità i el Ministeri per a construir habitatge públic per a lloguer assequible.

En la seva intervenció, Raquel Sánchez ha expressat que l’habitatge és una prioritat per al seu ministeri. Tal com ha exposat, “les línies de treball del Ministeri es basen en el dret a l’accés a l'habitatge, la construcció d’habitatge públic assequible, en la promoció del lloguer sostenible, en la rehabilitació de les llars per millorar l’eficiència energètica i també en la millora dels barris i els entorns urbans”.

En aquest sentit, ha enumerat diversos instruments que s’estan desplegant amb aquests fins, com ara l’avantprojecte de Llei pel Dret a l'Habitatge, Reials decrets per a la Rehabilitació Energètica, el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021 i el Nou Pla Estatal 2022-2025, entre altres mesures com el Bo Lloguer Jove i l’Assegurança d'Impagaments de Lloguer per a joves i famílies vulnerables.

La ministra ha subratllat actuacions concretes en matèria d’habitatge a Catalunya com, per exemple, les que s’emmarquen en el Pla d’Habitatge per al Lloguer Assequible. En aquest punt ha recordat que el desembre del 2020 es van signar dos protocols per a la construcció d’habitatge de lloguer social, un amb l’Àrea Metropolitana – amb 5,4 milions d’euros per a la construcció de 287 habitatges– i un altre amb l’Ajuntament de Barcelona, d'11 milions per a la construcció d'altres 651 habitatges.

Pel que fa al Pla Estatal d’Habitatge, la ministra ha explicat que entre 2018 i 2021 s’han transferit més de 270 milions d’euros a la Generalitat, la qual cosa suposa més de 50 milions cada any. Així mateix, ha postil·lat que en 2020 es van transferir 14,5 milions d’euros addicionals per al Programa d'ajudes per a contribuir a minimitzar l’impacte econòmic i social del COVID-19 en els lloguers d’habitatge habitual.

A més, ha subratllat que el Pla Estatal d’Habitatge ha permès que s’hagin signat 35 acords en el Programa de foment del parc d'habitatge en lloguer, amb un total de 1.128 habitatges amb diverses ciutats catalanes.

De la mateixa manera, ha remarcat que aquest Pla ha possibilitat la signatura de tres acords d’Àrea de Rehabilitació i Regeneració Urbana que preveuen 606 habitatges rehabilitats i 140 habitatges renovats.

D’altra banda, la ministra ha posat l’accent en l’increment de les partides dels Pressupostos Generals per a 2022 per a Agenda Urbana, Arquitectura i Habitatge, que superen els 400 milions d’euros destinats a Catalunya.

En la seva intervenció, Raquel Sánchez ha apuntat que “les ciutats són espais d’actuació prioritària per a avançar en la descarbonització, així com en la reducció de desigualtats i la provisió de benestar”. En aquest context, ha destacat que els objectius de l’Associació “estan totalment alineats amb els del Ministeri, ja que es basen en l’impuls a la reducció d’emissions, a les infraestructures de transports i a l’habitatge”.

Així, ha defensat la co-governança com un factor decisiu de l’aprofitament dels recursos públics i per a aconseguir els objectius compartits.

Al final de la reunió, l’alcalde de Mollet del Vallès, Josep Monràs, ha assegurat que “no sols ha d’haver habitatge nou de lloguer assequible, sinó també cal tenir present que la rehabilitació és una possibilitat de generar llocs de treball i, alhora, millorar l’habitatge i l’accessibilitat de la vida de les persones”.

Edicions locals