L'espai natural de Gallecs, un set de rodatge a l'alça

Que aquest paratge natural es trobi tan pròxim a Barcelona, fa que cada cop més productores apostin per establir-hi els seus sets de rodatge

Cultura

'Merlí: Sapere aude' va deslocalitzar Gallecs a l'Empordà en aquesta trama protagonitzada pel Jordi Coll i el Carlos Cuevas
'Merlí: Sapere aude' va deslocalitzar Gallecs a l'Empordà en aquesta trama protagonitzada pel Jordi Coll i el Carlos Cuevas | Veranda

Sergio Carrillo

Gallecs és un espai idíl·lic. Per gaudir i per viure de la natura, per restar distanciats dels constants sorolls de la ciutat, per passejar, córrer o anar en bicicleta, i també és un bon espai per filmar.

Una de les primeres a fer-ho –no en va ser la primera, però sens dubte sí que n'ha estat la més destacada– va ser la directora molletana Neus Ballús, que va decidir enregistrar la seva òpera prima al Parc de l'Espai d'Interès Natural de Gallecs. "La Neus va proposar fer una pel·lícula aquí a Gallecs i des del primer dia vam oferir la nostra col·laboració", explica l'actual gerent del Consorci de Gallecs, Gemma Safont, qui destaca que La Plaga, que va ser guardonada, entre d'altres, amb quatre Premis Gaudí, "va donar una bona repercussió al territori".

Quan Ballús va rodar el seu primer llargmetratge, el Consorci de Gallecs encara no feia pagar cap taxa per fer-hi filmacions. Tanmateix, Safont creu que "tampoc li haguéssim fet pagar, sempre ho vam veure com una col·laboració i era una promoció molt gran, perquè treballava amb la gent del territori i donava a conèixer l'espai".

Neus Ballús, al centre, durant el rodatge de 'La Plaga', l'estiu del 2011 | Arxiu

Una taxa activa des del 2018

El rodatge de Ballús va ser un fet molt excepcional, però sí que cal destacar que puntualment a Gallecs ja s'hi havien fet treballs audiovisuals, alguns de ben coneguts –com la sessió fotogràfica del disc Pentimento de David Bustamante, el 2006, o un parell d'anys abans el videoclip del tema Las niñas de La Salle, dels Mojinos Escozíos– i d'altres de més independents.

Com que el Consorci va detectar que cada cop hi havia més demanda per gravar anuncis o escenes a l'espai natural de Gallecs, es va decidir regularitzar la situació amb una taxa pública de fins a 500 euros per dia, depenent de la tipologia.

Concretament, el preu diari per rodar curtmetratges, documentals i sessions de fotografia destinades a publicacions és de 250 euros per dia, una xifra que ascendeix a 500 en el cas d'anuncis, moda, videoclips musicals i llargmetratges. A més, a partir del sisè dia hàbil s'aplica un descompte del 50% en el preu.

Des que va entrar en vigor la taxa, el Consorci ja ha cobrat 7.250 euros d'una quinzena de filmacions diferents. Concretament, el 2018 (d'ençà de la publicació de la regulació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, el mes de juliol) només hi va haver un rodatge; el 2019 s'hi van realitzar dues gravacions, la mateixa xifra que el 2020; l'activitat més gran va ser el 2021, amb nou sol·licituds per gravar; i enguany de moment només se n'ha comptabilitzat una, i no una de qualsevol, sinó la filmació de l'anunci de La Grossa de Sant Jordi.

Qui no paguen són les persones que estudien audiovisuals i hi volen fer pràctiques o filmacions com a projecte acadèmic que no tingui ànim de lucre. En aquest sentit, la gerent del Consorci assegura que "tenim força alumnes que hi venen a gravar".

Preservar el medi, fonamental

No tothom qui pagui la taxa podrà rodar a Gallecs, sinó que el Consorci n'és el responsable de validar o invalidar les peticions, principalment tenint cura que durant l'activitat no es malmeti el medi natural. Safont, però, apunta que no s'han topat amb demandes que poguessin ser perjudicials i, per tant, a les quals haver-los de denegar el projecte.
"El medi natural és prioritari", reitera la gerent, qui destaca que tots aquests projectes cinematogràfics o publicitaris poden ser "una manera també de donar a conèixer el parc", però que cal que l'activitat "estigui d'acord amb el respecte pel medi natural i agrícola".

Precisament és per això que es prioritza que els rodatges siguin als camins i als eixos principals, perquè no estiguin a dins dels camps. "I si en algun cas hi ha hagut alguna excepció, sempre ha sigut d'acord amb la persona que treballa el camp i sempre i quan no hi hagi una afectació gran al cultiu", hi afegeix Safont.

No volen càmeres habitualment

La xifra de projectes que s'han rodat a Gallecs no és gaire elevada i, per tant, els diners recaptats tampoc no suposen uns ingressos extraordinaris. Però en la balança entre fer créixer desmesuradament el pressupost del Consorci a costa de tenir-hi càmeres habitualment produint, o tenir uns ingressos moderats com els actuals amb uns pocs sets de rodatge a l'any, el Consorci hi aposta per la segona opció, sense dubtar-ho. "És poc l'import que es rep i tampoc volem massificar el parc amb aquesta activitat", assegura Safont.

Sí que és cert, tanmateix, que a mesura que s'enregistren projectes a Gallecs, cada cop van arribant més demandes, fins al punt que l'any passat hi va haver fins a nou rodatges, una xifra molt superior a la de la resta d'anys. "Com que hi ha localitzadors amb qui ja ens coneixem, ens han anat fent més propostes", diu Safont, qui explica que TV3 ha apostat prou per l'espai, fent-lo servir per als llargmetratges Èxode i El Metralla, o la sèrie basada en el film La vida sense Sara Amat, entre d'altres.

L'anunci de La Grossa de Sant Jordi d'enguany ha estat un dels treballs més recents fets a l'espai natural baixvallesà, amb la seva peculiar representació de la llegenda a càrrec d'en Marc Rodríguez, en David Verdaguer i la Irene Minovas.

Rodant l'anunci de La Grossa de Sant Jordi | Nitro Digital Films

El Cachitos de hierro y plomo (La 2 de RTVE) també va emetre a principis de febrer un programa, que, en aquest cas, va estar centrat en la música de revetlles. Cal destacar, que aquest programa dirigit pel molletà Jero Rodríguez també va aterrar a Gallecs el 2014, aleshores dedicant-lo a l'agropop.

I el Carlos Cuevas ha estat també un dels actors que ha actuat a l'espai natural de Gallecs, concretament en el seu paper de Pol Rubio en la segona temporada de Merlí: Sapere aude, quan va a l'Empordà a conéixer la família de l'Àxel (Jordi Coll).

Un espai molt pròxim a Barcelona

Les productores i les persones encarregades de buscar-ne les localitzacions valoren de Gallecs, principalment, la proximitat amb Barcelona.

Així ho diu en Xavi Martí, de la productora Nitro Digital Films, encarregada de la publicitat de La Grossa de Sant Jordi. "Buscàvem un espai amb molt verd i molt ampli, i Gallecs complia les necessitats de producció", principalment tenint en compte que "està molt a prop de Barcelona i és un desplaçament curt", i això implica un estalvi del pressupost. Martí destaca que van trobar facilitats per fer-hi la feina.

D'una manera bastant semblant s'hi expressa en Bernat Llonch, cap de localitzacions a Merlí: Sapere aude, qui havia de buscar "uns camps de l'Empordà a prop de Barcelona". Va començar una cerca a internet i va descobrir Gallecs, un espai que "colava, podia funcionar". De l'experiència, Llonch en recalca "la tranquil·litat i la comoditat", així com una "gestió amable". També afegeix que, si la demanda encaixés, tornaria a recomanar Gallecs per rodar.

Edicions locals